Hälsosamma snacks

Nötter, frön och torkad frukt passar bra som godis, snacks, dessert eller garnering.

Nötter eller hackad frukt gör underverk för en helt vanlig sallad, ett hembakat bröd eller för en saftig fruktsallad. Pecannöt, valnöt, hassenöt, torkade fikon eller dadlar... alla är de förknippade med julmys!

Rosta dem lätt i stekpannan tillsammans med julkryddorna... ingefära, kanel eller kardemumma.



Hasselnöten
Hasselnöten är goda, oavsett om det har skalet kvar eller inte. Den kan användas när vi bakar, gör goda efterrätter eller för att förgylla en fruktsallad. Testa gärna att hacka ner dem i en grönsallad eller i kokad broccoli. Nötsmaken gör underverk för att ta fram gröna grönsakers starka smak. Hasselnöten innehåller stora mängder E-vitamin och är dessutom rika på protein, fibrer, mineraler och omättat fett.

Mandel
Mandel säljs i våra butiker både som hel, skalad, i flingform eller som hackad. Det finns två sorters mandlar, både den viltväxande bittra och den odlade söta. Sötmandeln är en vanlig ingrediens i hemmagjort godis eller som tårtdekoration. Även i maträtter kan mandel vara toppengott och vid jul är den ett vanligt inslag i julgröten. Liksom hasselnöten, så innehåller mandlar mycket E-vitamin, järn, zink, kalcium, magnesium och gott om fibrer.

Paranöten
Paranötsträdet är ett av de mest långlivade träden i hela Amazonas och kan bli över 1000 år gammalt. Träden växer vilt och odlas inte alls, vilket gör att nötterna är helt fria från bekämpningsmedel. Paranöten är egentligen inte en nöt utan en så kallad kapselfrukt! Detta innebär att den bruna nöten ligger i en större kapsel som väger ca 3 kg. Där finns cirka 25 paranötter som sitter tätt tätt likt klyftor i en apelsin. Paranöten har högt proteinvärde samt innehåller selen och zink.

Valnöt
Valnöten är en stenfrukt som växer på valnötsträdet. I vissa fall, så kan den växa även hos oss i vårt Svenska klimat. Även valnöten tillhör en annan släkt än nötter och räknas till stenfruktena. På stenfrukter har varje skal en oregelbunden kärna som är delad i två delar. Valnöten är protein- och fettrik samt en bra källa för järn, B6, folacin och kalcium.