Kost för dig med utländskt ursprung

exotisk-frukt[1]Livsmedelsverkets rekommendationer är anpassade för en svensk kropp, ett svenskt behov och en relativt ljus hy.

För dig som levt i ett land med kost baserat på syrabildande föda och/eller har en mörk hy, så kan svenska kostråd en näringsbrist.



De erfarenheter och lärdomar som betraktas våra statliga institutionerna kan ibland sensurera och "glömma" den fakta som krävs för en god hälsa hos ALLA våra medborgare.

Färger med olika egenskaper
Frukt och bär från andra länder innehåller de vitaminer som lämpar sig i just den tidszon som landet tillhör. I varma länder är frukterna ofta vattenrika, söta men relativt smakfattiga, medan en svensk frukt kan vara besk, sur och smakrik.

I Sverige finns många gröna grönsaker så som rabarber, krusbär, äpplen m.m. då dessa tillför C-vitamin som bäst lämpar sig för vårt mörka vinterhalvår.  Även våra nästintill svarta blåbär, svarta vinbär och klarröda hallon, röda vinbär, lingon och jordgubbar ger oss de antioxidantkällor som gör oss friska och krya.

I de kulturer där de äter en syrabildande grund (tex: libanesisk matkultur), så skapas obalans när deras vitaminupptag hämmas av sura tarmmiljöer och låga Ph-värden i magsäcken.

D-vitamin
I Sverige har vi en hy som lätt absorberar solljudet, för att i huden, bilda det livsnödvändiga D-vitaminet. Denna vitamin kan finnas i för små doser hos de människor som har mörk hy, bär täckande mörka kläder eller vistas inomhus.

Solens ljus och vinterns mörker
I Sverige har våra kroppar anpassats efter  vinterns knappa solljus, vår ljusa hy , vårt landskap och den kost som vi intar. Detta innebär att även vuxna människor som inte är uppväxta i Sverige bör äta tillskott av D-vitamin eller vistas längre tid i solljus under vinterhalvåret. (Rekommendation för svensk hy är minst 15 minuter/dag... för mörk hy rekommenderas den dubbla tiden)

Text: Zarah Öberg