Kostkoll testar barnflingorna!

Kalaspuffar, Frosties, Cornflakes, Nestlés Chokladkulor, Fullkornskuddar, Cheerios, Choco Pops eller havreringar?  Dina morgonflingor kan vara en toppenbra start på dagen om de är osötade, näringriktiga och mättar ordentligt.

Vi på Kostkoll har testat barnens älsklingsflingor!!!



Kalaspuffar, osötade: (74 g varav sockerarter 2 g)
Livsmedlets kolhydrater (sockerkällor) kommer i huvudsak från vete istället för raffinerat socker."Ett bättre alternativ än en sockerrik produkt men sämre i förhållande till en fullkornvariant."

Frosties: (85 g varav sockerarter 25 g)
På förpackningen framhävs varan som hälsosammare med orden "1/3 mindre socker". Följande fråga är då aktuell... Hur mycket socker fanns i varan från början. Denna produkt är mest kolhydratrik av alla testade flingsorter ."Lätt att luras av formuleringen som egentligen inte betyder någonting"

Nestlé Chokladkulor: (79,7 g varav sockerarter 36,2 g)
Kommentaren är enkel: - Detta är godis, ingen frukost som ger en pigg kropp med ordentlig ork! Både socker, druvsocker och palmolja (härdat fett) finns som ingredienser och sockermängden är helt klart inte gynnsam som varje-dag-alternativ. "Som att tanka vatten i bilen... du kommer inte långt innan du säckar ihop!"

Harmoni Fullkornskuddar: (67 g varav sockerarter 9,5 g)
Denna produkt är till stor del baserad på havre, vilket är en bättre variant för kroppen. Fullkornet ligger på 54 % och är därmed ett helt klart godkänt alternativ. Socker kommer på 7:e plats av ingredienserna och är en relativt liten del. "Tillsammans med färska bär och naturell yoghurt, så är det helt klart ett bättre val för en bra start på dagen"

Cheerios: (76 g varav sockerarter 21,7)
Stor del av flingornas innehåll är fullkorn men istället tillsätts smakförhöjare som socker och sirap vilket i förlängningen innebär ett relativt högt sockerinnehåll. "Ingen idealisk produkt om de inte minskar på sockerarterna"

Kalaspuffar: (85,8 g varav sockerarter 30,1 g)
Redan på ingrediensernas andra plats kommer glykos-fruktossirap, vilket är detsamma som socker. På plats 3 och 4 kommer honung och fruktossirap och restrerande innehåll nästan uteslutande är vetemjöl. "Detta gör att produkten innehåller stor andel sockerarter och ytterst lite fibrer."

Start: (61 g varav sockerarter 26 g)
Havreinnehållet drar ner sockerarten till att närma sig våra mittemellan-alternativ. Dock finns socker som näst största ingrediens, tätt följt av sirap, frukt-och druvsocker, glukossirap och russin(fruktsocker). "Flingorna kan liknas vid krossade havrekakor och jag rekommenderar dem inte till annat är godis"

Havreringar, utan tillsatt socker: (71 g varav sockerarter 1,5 g)
Här har vi en genuint sockerfri flingvariant som även har en hög fullkornshalt. Det uteblivna sockret gör den lite smaklös och den kan säkerligen upplevas som torr och tråkig. "Tillsammans med färska bär och en naturell yoghurt, så är detta den helt klart bästa morgonstartsflingan för kroppen"

Cornflakes: (84 g varav sockerarter 8 g)
Det är förvånande att corn flakes inte har högre innehåll av sockerarter eftersom socker är 2:a största ingrediens.Positivt är att den är järn- och b-vitaminberikad. "Salt kommer på 3:e pl, vilket innebär att den skall undvikas för små barn som gärna skall äta så lite salt som möjligt."

Coco Pops: (85 g varav sockerarter 36 g)
Hjälp, säger jag spontant! Ris, socker, choklad, kakaopulver, salt och glukossirap ger inga kroppar en bra start på dagen. Återigen, så är detta en godisvariant! "Ät dem med keso istället för lördagssnacks, men lämna dem till frukostmålet"