Näringsboostande drycker

Juice och smoothies är fantastiska möjligheter för att minska ditt sockersug, öka vitamin- och mineraltillförseln och för att skapa balans i din vätskenivå. Du kan använda det som ett mellanmål, snabb återhämtning efter träningen eller som ett komplement till din vanliga kost. Läs mer om Spirulina, Vetegräs, Spenat, Acai och Guarana. Numera hittar du näringsrika varianter i alla dess former och i alla relevanta butiker MEN frågan är vilka som är hälsosamma och som ger dig den energi och näring som du önskar. Spirulina Spirulina är en blågrön alg som både är en hälsosam och vacker ingrediens. Den lämpligaste varianten är som pulver, då den med fördel röras ner i en smoothies eller i morgongröten. Spirulina ger en härligt grön färg till drinken och blandas ofta med söta ingredienser som banan eller blåbär. Vetegräs Vetegräs är en grässort som används till juice eller som grund i en smoothie, då den är rik på vitaminer, mineraler och enzymer. Gräset är särskilt rikt på betakaroten och folsyra vilket gör det till ett ypperligt tillskott för gravida kvinnor. Spenat Idag hittar du den näringsrika spenaten i många smoothiesutbud och det främst för att den är kalcium, järn, kalk och C-vitaminrik men också för att den mättar och ger balans till de söta frukter som ofta används. Acai Acai är ett fantastiskt superbär med en härligt svartlila färg som ger samma fina färg till drycken som exempelvis blåbär. Bäret är C-vitaminrikt och hör till en av världens mest antioxidanrika. Guaraná Guaranin är uppiggande på liknande sätt som kaffe, ger en gul färg till drycken och används i stor utsträckning i smoothies- och näringsdrycker. Om du saknar Gurana på menyn, så kan du med fördel blanda i 1 msk i din smoothie. Då Guarana innehåller koffein, så bör det inte överkonsumeras. En naturlig variant (som dock tagits upp i ett stort antal debatter) är amonosyran taurin, som är en organisk syra som djur och människor tillverkar i kroppen frö att reglera hjärta och muskler.