Välj ditt pålägg med omsorg

Du uppmanas till att välja ett nyttigt, fiberrikt bröd som är osötat, utan härdade fetter och bakat på ekologiskt mjöl men glöm inte pålägget du väljer är det som inverkar på smörgåsens nytta. Groddar, avocado, pinjenötter, olivpesto eller bönröra är fantastiska pålägg som mättar, ger ork, minskar ditt sötsug och ger gott om näring till din kropp.



De färdigköpta alternativen innehåller insprutat druvsocker för att förhöja smaken, potatismjöl som utfyllnad och minskat fett för att dra till sig dina ögon. Skippa lightprodukterna, välj en smakrik produkt och ät istället mindre mängd. Läs på innehållsförteckningen och låt bli de alternativ som har koksalt, stabiliserings – , förtjocknings- och konserveringsmedel som smakförstärkare och för att öka hållbarheten.


Räkost från Kavli
Hårdost, vatten, räkor(10%), smältsalter(E339, E452, E451, E450), smör, konserveringsmedel(E202), fetthalt(16%)

Kalles kaviar
Utvald fiskrom(52%), rapsolja, tomatpuré, socker, salt, askorbinsyra, potatisflingor, konserveringsmedel, antioxidationsmedel.


Créme Bonjour, gräslök
Grädde, skummjölkspulver, syrakultur, salt, kryddor, gelatin, stabiliseringsmedel, konserveringsmedel, pastöriserad.


Leverpastej från Pastejköket
Grislever(34%), mjölk, griskött(17%), vatten, potatismjöl, socker, koksalt, maltodextrin, stärkelse, fett från gris, kryddor, mjölkprotein, konserveringsmedel, smakförstärkare.


Rökt kalkon från Pärsons
Kalkonkött(73%), vatten, koksalt, stabiliseringsmedel(E451, E450), druvsocker, antioxidationsmedel, förtjockningsmedel(E407), smakförstärkare(E621), konserveringsmedel, kryddextrakt.


1. Inhandla rena produkter i butikens delikatessdisk och be om hjälp för att tyda innehållet. 
2. Lär dig att läsa på innehållsförteckningen och undvik de varor som har långa listor med tillsatser och E-nummer. Innehållsförteckningen står alltid i storleksordning.
3. Var kritisk mot extremt långa hållbarheter, då de ofta är framkallade med hjälp av socker, salt eller konseveringsmedel.
4. Koka egen marmelad, köp stora skinkbitar och skär till själv och lägg in din egen gurka. Det är roligare, billigare och du vet vad som finns i det du äter.
5. Tänk gärna annorlunda kring de pålägg du använder och testa nya, roliga produkter, blanda eller mixa egna naturliga röror eller smaksätt vanligt smör med örter.