Värmande drycker för både stora och små!

Låt inte vädret stoppa era utflykter! Här ger vi dig tips på hur du gör goda värmande drycker som passar både stora och små. Härligt välsmakande och uppiggande för den mest frusna kropp.



1. Klassikern varm choklad.
Visst är det otroligt gott med varm choklad och för många är det också en traditionell utflyktsdryck under den kalla delen av året. Välj bort färdigt chokladpulver och gör din egen chokladdryck från grunden. Genom det kan du minska sockerinnehållet för att få ett mer hälsosamt alternativ. Sätt smak med ren kakao eller smält mörk osötad choklad och tillsätt endast lite, lite socker. Vatten fungerar utmärkt som bas och du kan hälla i en liten skvätt mjölk för sötmans skull. Gör en laktosfri chokladmjölk med hjälp av havre- eller sojamjölk.

2. Te finns i alla de smaker
Grönt, rött eller vitt te är faktiskt den dryck som efter rent vatten är de bästa att dricka ur hälsoperspektiv, särskilt inom varma drycker. De är inte lika vätskedrivande som svart te, då de innehåller mindre teinin. Barn gillar ofta de fruktiga smaker som finns i tepåsté eller lösté. Lite mjölk gör teet mildare, så att ni slipper socker.

3. Te med egen smak
Prova att koka te på olika kryddor, örter och med lite frukt i! Det är alls svårt och du kan smaksätta efter egen fantasi eller genom att följa ett recept. Det går också att utgå från ett färdigköpt té och sedan lägga till egen smak vid tillagningen. Det gör teét mer spännande och lyxigt.

4. Varm saft
Saft innehåller som bekant en hel del socker, men det går alltid att välja en av de produkter som finns på marknaden där sockermängden minskats. Se upp för de märken som har ersatt sockret med sötningsmedel. Krydda saften med lite kryddor i en tekula eller med nejlikor och bitar av ingefära som ger en vintrig smak.

5. Vuxen klassiker
Om varm choklad är barnens klassiker så är kanske kaffe de vuxnas. Kaffe kan också varieras med olika kryddor vid bryggandet. Strö lite kanel eller kardemumma i kaffepulvret eller låt en ruta mörk choklad smälta i den heta drycken för en riktigt lyxig touch. Kaffet är hälsosammast utan socker med innehåller mycket koffein och är därmed vätskedrivande. En skvätt mjölk i kaffet mildrar den beska smaken och minskar behovet av socker.

6. Milt och lent i smaken
Varm mjölk med eller utan honung är en superhärlig dryck. Detta alternativ är inte lika vanligt idag, så som förr i tiden. Prova gärna havremjölk då sötman gör mjölken supergod varm. Varm havremjölk påminner i smaken om välling och är både ett gott och mättande alternativ. Tänk på att honung skall tillsättas efter kokning, då den inte tål temeraturer över 40 grader.

7. För bästa möjliga ork och energi
Varm blåbärssoppa är välkänt för sina goda egenskaper och ger dig både ork och energi. Som bonus är den fullproppad med nyttiga antioxidanter som behövs i kroppen så här års, då immunförsvaret jobbar hårt med förkylningar. Välj en soppa som har lågt sockerinnehåll eller mixa din egen soppa med tinade bär.

8. Nästan som blåbärsoppa fast ändå inte
Blåbärssoppa går ofta hand i hand med nyponsoppa som är god varm, innehåller en mängd bra energi och är proppad med antioxidanter (C-vitamin). Välj en lågsockrad variant eller mixa din egen soppa.

9. Allt i ett
Om du vill ha en värmande dryck och mättande måltid på en och samma gång, så soppa perfekt- Det finns massor med roliga och nyttiga soppor... rödbetssoppa, broccolisoppa, minestronesoppa, gulaschsoppa o.s.v. Välj och ta med en matig favorit och du blir både mätt, glad, varm och go på en och samma gång!

10. Lagom är bäst
Vårt bästa tips för att inte bränna tungan är att börja med att värma hälften av den mängd dryck som ska drickas eller tas med. Tillsätts sedan resterande mängd dryck eller vätska.  På så sätt är det lätt att nå en lagom temperatur och man slipper vänta på att det ska svalna till drickbar grad.