5 tips för en sockerfattig kost!

Sötningsmedel, socker, råsocker, melass, sirap, fruktos, druvsocker...Talesättet "kärt barn har många namn" är helt förkastligt i detta sammanhang. Socker och dess näringsfattiga innehåll orsakar ett stort antal sjukdomar och symtom. Här får du våra bästa tips för en sockerfri vardag!



- Tänk på att flera av de sötningsmedel som finns i livsmedelsbranschen är sötade med källor som ger energi och som påverkar blodsockret. Dessa är bland annat sorbitol, vilket medför att många halstabletter innehåller relativt hög nivå med energi.

- Sötningsmedel hålla igång din vana att gilla söta smaker. Undvik dem och lär dig hitta andra sätt för att framhäva matens smaker. Kryddor, örter eller frukt är härliga sätt för att minska sockerinnehållet.

- Diabeteskost kan innehålla sötningsmedel på grund av dess opåverkan på blodsockret men bör till så stor del som möjligt bytas mot andra långsamma kolhydratkällor. Diabetes påverkas positivt även av motion, regelbundna måltider m.m.

- Halvfabrikat innehåller ofta sötningsmedel eller socker och kan lättare undvikas genom att maten lagas från grunden med bra råvaror. Byt bort socker och sötningsmedel och raffinerat mot frukt, bär eller honung när du bakar eller lagar mat.

- Läs på innehållförteckningen och lär dig undvika de källor som är sockerrika

- Minska ditt intag av bakverk, läsk, godis, halvfabrikat och alkohol för att både få lägre energiintag, mindre mängd socker och sötningsmedel i din kost.