AGE/ ALE, förhöjt RAGE, Systemisk inflammation och kroniska sjukdomar

Inflammation blir allt vanligare, med kroniska sjukdomar som följd. Till kroniska åkommor räknas allergiska reaktioner, intoleranser, Alzheimers sjukdom, Parkinsons, MS, osteoporos, fibromyalgi, reumatism, ulcerös colit, Morbus crohn, cancer, fetma, högt blodtryck och många, många fler av våra vanligaste sjukdomstillstånd. Alla dessa uppkommer från systemisk inflammation och ett immunförsvar som arbetar för högtryck.

Pigg, frisk och stark med enzymrik kost, god matsmältning och ökat näringsupptag!

Mag- och tarmfloran är oerhört viktig för att vi ska hålla oss friska, pigga och starka. Faktum är att god tarmflora och matsmältning alltmer sammankopplas med god hälsa, önskat näringsupptag och flertalet av kroppens viktiga funktioner. Enzymbrist, låg produktion av magsyra och en irriterad, tarmslemhinna kan således ge upphov till näringsbrister och autoimmuna sjukdomar.

Omega 3, fiskolja, linfröolja och konvertering mellan långkedjade fettsyror och kortkedjade fettsyror!

Diskussionerna har går varma om huruvida linfröolja är bättre eller sämre än fiskolja, när det i själva verket är frågan om en konverteringsproblematik, där linfröoljan vinner med hästlängder. Faktum är att linfröolja innehåller dubbelt så mycket omega 3 jämfört med fiskolja och då i den form som kroppen själv kan omvandla.

Fruktsocker, majsstärkelse och den nya tidens folksjukdomar!

Det raffinerade strösockret och ökade fruktsockret blir alltmer uppmärksammat och sammankopplat med dagens sjukdomar. Sockret påverkas oss långt mycket mer än vi tidigare trott, då belöningssystemet aktiveras och det slaggar igen och försurar våra kroppar. Sockret är en av våra stora källor till energi, vilket kan generera övervikt, ökat sug och blodsockersvängningar om du äter det i för stora mängder.  

Under- eller överfunktion i sköldkörteln? Läs mer om näringsbrist i samband med hyperthyreoser och hypothyreoser!

Oerhört stor andel av svenska kvinnor lider av under- eller över funktion av sköldkörteln, med medicinering med exempelvis det stimulerande läkemedlet levaxin som följd.

Kanske kan det vara en tillfällig lösning för att höja kroppens energiproduktion (produktion av ATP), men många kvinnor upplever också att dessa syntetiska hormoner faktiskt inte hjälper särskilt bra. Varför, kan man fråga sig?

Höga doser av D-vitamin kan motverka Alzheimer, MS, Depression, Astma, Högt blodtryck, ADHD, Cancer och Koloncancer

Vi har tidigare skrivit om att D-vitamin omvandlas i kroppen endast när solens strålar står över 45 grader. Då tex: Stockholm ligger i 59 grader N, så filtreras UVB-strålarna bort av molnen, främst mellan höst- och vårdagjämning. Läs mer i läkartidningen (mars 2007), i artikeln “Bättre folkhälsa med D-vitamin” (Mats Humble) eller i vår artikel nedan.  

Naturligt vegetariskt protein, för effektivare träning, maximal återhämtning, vid stress och sjukdom!

Protein är en av våra viktigaste näringskällor och att protein endast finns i kött, är en myt. Här hittar du vegetariska proteinkällor såsom broccolisoppa, vegetabiliska proteinbollar, proteindrinkar, proteinbarer samt hur du bäst kan reparera och bygga upp kroppen med glutaminkällor.

Födoämnestesta dig och dina barn med intoleranstestande IgG-test

Det blir allt vanligare med allergiska reaktioner, intoleranser och läckande tarm,  allt som en följd av osunda kostvanor, medicinering och miljögifter. Med anledning av det, så utför många terapeuter något som kallas för födoämnestest eller intoleranstest på kroppens svagare IgG-reaktioner. Vi på Kostkoll har testat dem alla, främst för att jämföra repoducerbarheten i provet.

Kolesterol – Immunförsvaret och kroppens hälsohjältar!

olja[1]Hör du till dem som har laddats full med negativa myter om fett och kolesterolets inverkan på kroppen? Äter du stark kolesterolsänkande medicin efter läkares rekommendation? Faktum är att kolesteroler har fler positiva effekter än negativa men den gamla myten om kolestrolets skadliga inverkan förföljer oss ändå in i 2000-talet.

D-vitaminbrist när solens strålar står för lågt!

D-vitaminbrist på vintern beror på att svenska solstrålar står för lågt och ej på grund av för lite utomhusvistelse. I denna artikel slår vi hål på den gamla myten om att D-vitaminbrist kan förebyggas med dagsljus. Solen måste stå över 45 grader, då den annars filtreras bort i atmosfären, vilket sker i tidsrymden mellan högdagjämning och vårdagjämning.
58 st artiklar på 4 sidor |
Första124»Sista