Trött och orkeslös?

Vårt avlånga land har väldigt mörka nätter under senhöst och vinter. De flesta barn får D-droppar i vitaminform och vi vuxna försöker att vistas utomhus. Men har du reflekterat över varför vi blir så orkeslösa på vintern? 



I vår hud bildas D-vitamin när vi vistas i solljus eller använder oss av ljusterapi. Den huvudsakliga uppgiften för D-vitamin är att öka absorptionen av kalcium och fosfat i tarmen och tillgodose mineraliseringen av skelettet. Brist på D-vitamin minskar upptaget av kalcium i tarmen och kan på sikt orsaka benskörhet.


Vitaminet behövs för skelettets styrka, för att vi skall tillgodogöra oss kalk och motverkar därmed benskörhet. Barn brukar få D-vitamin upp till ca: 2 års ålder men ibland ända upp till 5 års ålder men även vi vuxna bör se upp. Endast 70-80 % av vårt D-vitaminbehov tillgodoses genom tarmen och kosten är precis som alltid, nyckeln till att må bra och få balans.


Är du i farozonen för D-vitaminbrist?

- Äldre människor har svårare att tillverka D-vitaminer i sin hud och har ofta mindre vistelse i utomhusmiljö. Dubbla ditt intag av D-vitamin i maten.
- Mörka kläder eller många klädlager minskar solens påverkan på huden och då också tillverkningen av D-vitamin. Tänk på att tillsätta extra D-vitamin eller vistas extra mycket utomhus.
- Är du mörk i hyn? Då behöver du tillsätta D-vitamin eller vistas i utomhusmiljöer eftersom din mörka hy fungerar på samma sätt som ett extra klädlager. Så kombinationen med mycket kläder och mörk hy kan leda till stora brister.
- Äter du icke-svenskt eller väldigt ensidigt, så kan kosten påverka ditt vitaminintag. Det är viktigt att äta allsidigt och tänka på att vissa matkulturer inte har lika mycket av vitaminet i sina livsmedel.


Bästa tipsen!

- Vistas ute i dagsljus minst 20 minuter per dag (detta gäller dock inte mellan höst- och vårdagjämning, så solens strålar står för lågt)
- Ät fet fisk minst 2-3 gr vecka tex: lax, makrill, sill eller tonfisk
- Mejeriprodukter är ofta D-vitaminberikade med faktum är att kroppen endast tar upp 4-7% av dessa, så ta hellre ett naturligt kosttillskott.
- Använd smör på smörgåsen
- Ät ordentligt med grönsaker och frukt.

OM du är vegetarian eller vegan:

- Komplettera med fantastiska D-vitaminkällor så som tex: plockade och förvällda kantareller